Koliko je sati? Ovo je često pitanje koje i vi sami postavljate ili čujete nekoliko puta dnevno i dovoljno je da pogledate na sat i možete odmah odgovoriti na njega. Međutim, očitavanje vremena sa sata zahtijeva razumijevanje različitih matematičkih pojmova i sposobnost povezivanja različitih koncepata. Želite li svoju djecu učiti gledati na sat? Učinite to korak po korak.
Izražavanje vremena vrlo je konceptualna i apstraktna vještina koja se ne može brzo savladati. Djeci ponekad treba čak i nekoliko godina da ovladaju čitanjem vremena na satu, no to ne znači da s njima nešto nije u redu. Čak i mnogi odrasli ljudi ne mogu brzo očitati vrijeme i draži su im digitalni satovi ili pak koriste satove na mobitelima i računalima. Međutim, ne oslanjajte se samo na digitalne satove, nego naučite svoju djecu očitavati vrijeme i na analognim satovima.
Kada početi učiti djecu očitavati vrijeme?
Djeca počinju razumjeti protok vremena i koncept prošlosti, sadašnjosti i budućnosti između 6. i 7. godine života, a u ovoj dobi već imaju i matematičke vještine potrebne za razumijevanje principa analognih satova. Iz ovog je razloga polazak u školu najbolje vrijeme da djecu počnete učiti kako očitavati vrijeme na analognom i ručnom satu.
Međutim, za svladavanje vještine izražavanja vremena potrebno je upravo vrijeme. Ovo je također jedna od situacija u kojima djeca napreduju korak po korak. Đaci u prvome razredu najprije će naučiti izražavati vrijeme u intervalima od punog sata i od pola sata, zatim u intervalima od 5 minuta, a na kraju će moći očitati vrijeme točno u minutu. Ovako precizno vrijeme djeca bi trebala moći naučiti izražavati do 8. godine života.
Izvor fotografije: Freepik
Pripremite se, počinjemo
Prije nego počnete učiti djecu očitavati vrijeme na satu, naučite ih sve o protoku vremena. Djeca bi trebala znati da je vrijeme podijeljeno na manje jedinice – dane, sate, minute i sekunde. Da bi bolje razumjeli vrijeme, upoznajte ih i s pojedinačnim fazama dana, dakle kad je jutro, ručak, podne, poslijepodne, večer i noć. Kako bi djeca još lakše savladavala ove faze dana, podsjetite ih na to koje sve aktivnosti zajedno obavljate u određeno doba dana.
Za izražavanje vremena nužno je savladati i osnovne matematičke vještine. Djeca moraju prepoznavati brojeve od 1 do 12, kasnije do 60, a zatim bi trebala znati i brojati do tog broja.
Učimo gledati na sat korak po korak
Izražavanje vremena apstraktan je proces pa je tijekom učenja nužno koristiti razna praktična pomagala. Trebali biste imati ručni sat (najbolje dječji) koji ima arapske brojeve (rimske znamenke djeca će savladati nešto kasnije). Još je bolje ako su na dječjem satu pojedinačni brojevi ili puni satovi različitih boja, što će djeci olakšati cijeli proces učenja.
Prvi korak: Imenujte dijelove sata
Prvi korak koji zajedno s djecom trebate savladati je imenovanje pojedinih dijelova sata. Što je to broj i koja je kazaljka za sate, a koja za minute? Za početak, preskočite sat koji ima i kazaljku za sekunde jer bi ona mogla djecu dodatno zbuniti i smesti tijekom učenja. Imenujte djeci pojedine dijelove sata i zajedno s njima vježbajte ih prepoznati.
Drugi korak: Izražavanje vremena u intervalu od punog sata
Nakon što se vaše dijete upozna sa pojedinačnim dijelovima sata, možete prijeći na sljedeći korak. Pokažite djeci kako na brojčaniku izgleda puni sat – dakle, kazaljka za sate (tj. ona kraća) pokazuje na jednu znamenku (npr. na broj 2), a kazaljka za minute (ona duža) pokazuje na broj 12. Objasnite im da to znači da sat pokazuje dva sata. Vježbajte s djecom očitavati puni sat i dajte im da vam sami na brojčaniku pokažu kako izgleda određeni sat. Primjerice, zamolite dijete da vam pokaže kako izgleda 5 sati i pratite je li u potpunosti razumjelo ovaj koncept.
Izvor fotografije: Freepik
Treći korak: Izražavanje vremena u intervalima od pola sata
Nakon što vaše dijete svlada izražavanje vremena u punim satima, možete ga početi učiti izražavati vrijeme u intervalima od pola sata. Kod odraslih ljudi riječ je o automatskom procesu, no za djecu ovaj koncept može biti malo zahtjevan jer se u tom slučaju kazaljka za sate ne nalazi točno na velikom broju, već malo iza njega. Također, kazaljka za minute više se ne nalazi na broju 12, nego na broju 6. S druge strane, kad se mala kazaljka nalazi npr. točno između brojeva 7 i 8, kažemo da je sedam sati i nekoliko minuta, što može dodatno zbuniti djecu. Djeca će lakše naučiti izražavati vrijeme u intervalima od pola sata ako su pojedini brojevi ili dijelovi sata različitih boja.
Četvrti korak: Vrijeme je za intervale od pet minuta
Mogu li vaša djeca već izražavati vrijeme u punim satima, zatim i po pola sata, a istovremeno mogu bez problema brojati do 5? Onda ih možete početi učiti izražavati vrijeme u intervalima od pet minuta. Morat ćete im objasniti kako brojati u intervalima po 5 kako bi znali koliko je minuta prošlo počevši od znamenke 12. Ne žurite, pustite da vaše dijete napreduje postupno. Naučite prvo djecu izražavati samo intervale do 30 minuta, dakle 5:25, a ne i 5:45. Djeca su spremna naučiti izražavati vrijeme u intervalima od pet minuta obično u dobi od sedam godina jer je riječ o kompliciranijem konceptu koji zahtijeva vježbanje.
Peti korak: Izražavanje vremena nakon 30. minute
Izražavanje vremena poput 2:55 sati ili 7:45 sati može zbuniti djecu jer se mala kazaljka tada već približava sljedećem satu. Vrijeme od 4:50 sati djeca često čitaju kao 5:50 sati i to nije nimalo čudno jer kazaljka za sate tada gotovo već pokazuje na broj 5. Tijekom ovog koraka odvojite nešto više vremena i dajte djeci da promatraju kako kazaljka za sate polako prelazi s jednog broja na drugi. Promatrajte zajedno kako se pomiče i kazaljka za minute i napomenite djeci kad ona prijeđe broj 12 i počne prikazivati sljedeći sat. Ovdje će vam isto pomoći brojčanik s različitim bojama za pojedini puni sat – pomoću ovakvog brojčanika lakše ćete objasniti djeci da kazaljka još nije prešla u trokutić druge boje.
Vrijeme određuje naš dan, njime se vodimo i gledajući na sat znamo za koliko minuta trebamo negdje otići, kad će kolač biti pečen i je li vrijeme da uspavamo djecu. Naučite svoju djecu izražavati vrijeme jer je to jedna od nužnih vještina za snalaženje u stvarnome životu.